Hej Maria!
Själv har jag inte fibromyalgi, men jag har en mor som lider av denna sjukdom, och även av fettvävsreumatism. Dessutom arbetar jag som arbetsterapeut, och har kollegor som jobbar med smärtpatienter, och har snappat upp en del från dem!
Jag vet att min mor har mycket nytta av en sk amningskudde, eller banankudde som de också kallas. Den är bananformad, och fylld med små styrolitkulor, såna som finns i saccosäckar. Den avlastar armarna väldigt bra när man exempelvis kan sitta ner i soffan och arbeta.
Svindyr att köpa, men superenkel att sy själv, och styrolitkulor finns att köpa på Panduro.
Hon har också en hel del nytta av pulsvärmare hon faktiskt lyckats sticka själv i babyull. Värmer handlederna bra, och är enkla att göra.
På jobbet har någon av mina kollegor tagit fram ett litet arbetsbord till symaskin, som också avlastar armarna bra. Bordet placeras på symaskinens vanliga plats, och så ställer man maskinen på den del av bordet som är längst från en, och den delen lutar lite framåt, vilket innebär att armbågarna vilar mot "extrabordets" närmsta del, och behöver inte tröttas av att hänga i luften långa stunder. Är egentligen väldigt enkel konstruktion, men jag är urkass på att förklara...
Jag har mönster på banankudde om du vill ha, och är nästan säker på att jag kan fixa ritning på arbetsbordet också om du vill, bara hör av dig!
MVH Annika
|