Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-05, 13:33   #3
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Jag brukar nåla ut stickade sjalar på min vardagsrumsmatta, eller på en skumgummimadrass. Jag använder nålar med glashuvud så att de syns bra.

Först sätter jag ett par nålar i de två spetsarna I överkanten på sjalen (de man har i händerna när man sveper sjalen omkring sig, eller hur man ska beskriva). Och ser till att den är lite spänd, inte så mycket att garnet belastas, men så att den ligger slätt, och lite mer uttänjd än vad den blir om den bara ligger utbredd utan nålar. .

Sedan sätter jag ett par nålar i mitten av överkanten (alltså där nacken hamnar när man har den på). Därefter drar jag ner spetsen på trekanten, dvs rakt ner från nacken. Och spänner med samma princip som ovan och nålar fast den. Sedan nålar jag ut sidorna och ser till att hela sjalen ligger i sträck och att det ser jämnt ut.

När nålandet är klart sprutar jag på vatten mha en en "blomspruta". Ganska mycket vatten så att sjalen är ordentligt fuktig. Sedan låter jag den självtorka i fastnålat tillstånd.

Detta kallas att blocka sjalen. Det finns många olika sätt att göra det på Cessi beskriver en liknande variant men då man trär trådar i sjalen och nålar ut trådarna istället. Genom att blocka stickade saker blir stickningen jämnare, och plagget slätare men utan att man förlorar strukturen i det stickade. En del stickade saker har en tendens att "krulla" sig, detta motverkas genoma blickningen. Jag tycker oftast att sjalen blir lite mjukare av blockningen också.

Jag använder denna teknik på det mesta jag stickar. Om jag stickar en tröja så nålar jag upp de olika delarna baserat på de mått jag vill att de ska ha som färdiga och sprutar sedan på vatten och låter dem torka innan jag syr ihop det.

Lycka till!

/Ilse
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat