Citat:
Om du nu inte valt maskin redan, så föreslår jag en bättre begagnad, än en billig ny för dom pengarna. Min personliga erfarenhet säger att det brukar vara bättre (har själv en märkeslös sak som vållat mig mycket ont och lite precision).
|
Jag instämmer med Irene.
Köp för allt i världen ingen ny maskin med din angivna budget!. Om du inte hittar en riktigt bra deal och får köpa ett "demonstrationsex" riktgt billigt eller liknande vill säga.Du kan utan problem hitta riktigt bra grejer för 2000 spänn. Sikta på t.ex. Husqvarna 2000 eller någon Pfaff, andra märken kan jag inte mycket om, men de välkända fabrikaten har säkert äldre modeller som väl kan konkurrera med de jag nämnt. Det går inte att tillverka billiga maskiner som tillåter den stygnprecisionen dyrare har. Det kostar nämligen en del att tillse detta rent mekaniskt. Detta är den absolut viktigaste egenskapen hos en symaskin, sedan kommer sådant som belysning, friarm och annat...
En ren kuriositet: jag har sett att den gamla Husqvarna-modellen som min moder inhandlade på femtio-talet, finns att köpa som begagnad, servad och klar för 1000-1500 kr. Snacka om bra andrahandsvärde... Så om man nöjer sig med de funktioner som var tillgängliga för riktigt länge sedan, kan man hitta riktiga kvalitetsmaskiner för småsummor (i sammanhanget). Jäkligt snygga är de också. Nackdelen är att de brukar väga en del.. och sakna bekvämligheter som bärhandtag, och de behöver smörjas ibland.