Visa ett inlägg
Gammal 2004-12-04, 05:29   #2
hatte hatte är inte uppkopplad

Thumbs up

Den enda pressarfoten jag kompletterat min H-lock med är en Passpoalfot. Jag ville använda den till träningskläder i joggingtrikå som byxor och raglantröjor. Mina gamla plagg i den genren var slitna, blekta och i en del fall fulla av fläckar av motorolja eller målarfärg. Med en sådan fot kan man blixtsnabbt och helt lätt sy plagg med perfekta passpoalband. Dessa syr man förstås med passpoalfoten till symaskinen. Det är hur lätt som helst, det med.

Resultatet blir att folk inte tror dig när du hävdar att du sytt kläderna själv, de ser ut som vilka köpta träningsplagg som helst. Påstår du att du kan sy upp ett par träningsbyxor på runt en timme (ok, lite längre tid inkl. mönsterritning), bara garvar folk åt dig. Vilket bra betyg!

Om jag inhandlat motsvarande plagg ur de dyra (och trista) kollektionerna som sportbutikerna saluför, hade jag säkert fått slänga upp ett par tusen spänn mer än vad detta mitt uppgraderingsprojekt kostat att sy själv.

Man kan naturligtvis sy passpoalband i andra plagg än just träningskläder, t.ex kjolar eller tjusiga brallor. Endast fantasin begränsar.

Till Huskylocken finns det två alternativ att välja mellan: en fot med smalt passpoalspår, och en fot med brett passpoalspår. Enligt HQ-damen i mitt liv, räcker det att köpa den bredspåriga, den skall man kunna använda till smalare passpoalband också.

Isydda passpoalband fyller ju ingen som helst praktisk funktion, men är en detalj som kan förhöja utseendet rejält på plagg som annars sett ganska tråkiga ut. (Det ser jäkligt proffsigt ut).

Jag vill alltså varmt rekommendera dig att köpa en Passpoalfot till din overlock. Jag tror att fötterna till dagens Huskylock-maskiner är desamma som till de äldre, men kolla med en återförsäljare.

Nästa inköp till H-locken lär bli en resårfot.

/jonne

Senast redigerad av hatte den 2004-12-04 klockan 05:32.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat