Grattis på födelsedagen så här lite i efterhand. Du har fått en fantastiskt fin födelsedagspresent av din pojkvän. Han har koll. Ja, overlocken går ju inte av för hackor den heller...
Wacom är ju egentligen EN tillverkare av digitala ritplattor. Det finns andra, eller åtminstone ett till, fabrikat. Wacom är dock ensamma om att hålla (mycket) hög kvalitet på sina produkter, andra tillverkar "billiga" ritplattor för "hushållsbehov" alltså enklare bildredigeringar och liknande. Jag har bekanta som provat på de billigare ritplattorna, de hävdar att de är rejält mycket sämre än vad Wacoms ritplattor är, både vad gäller prestation (läs noggrannhet) och byggkvalitet (visst, Wacoms grejer är av plast, men det finns som bekant kvalitetsskillnader vad gäller plastföremål också...)
Alltså: om någon funderar på att inhandla en ritplatta till datorn, [COLOR=red]köp för guds skull en platta som är tillverkad av Wacom[/COLOR], det finns Wacom-modeller som inte har "proffspriser", eller kolla efter begagnat. Detta för att inte sitta med en ritplatta som är undermålig, verktyget i sig är ett fantastiskt redskap och skall alltså ses som en viktig del i en arbetsmiljö, inte en "leksak" eller gimmick. Tycker i alla fall jag.
Om man har problem som är av ergonomisk natur, ont i musarmen eller liknande, kan en penna göra underverk. Själv växlar jag mellan Mac och PC. Min Wacom-platta är kopplad till Macen, en mus till PC:n. På så vis får jag en välgörande variation av mitt annars repetiva högerarmsarbete. Förr kunde jag ha rejält ont i underarmen efter ett par tre timmars arbete vid datorn, Ibland kunde jag med nöd och näppe hålla i ratten med högerhanden när jag skulle köra bil efter att ha jobbat i ett par timmar vid datorn, numera är jag helt besvärsbefriad.
Den främsta fördelen med att använda en penna är precisionen man kan kan arbeta med. Försök exempelvis att skriva ditt namnteckning med en datormus... det blir inget vidare. Med en penna blir det som med en vanlig penna på ett papper. Den här fördelen har man förstås en enormt stor glädje av om man jobbar i bildredigerings- eller andra typer av grafikprogram. Men man kan använda sin penna i vilka program som helst.
Jag använder pennan i såväl bildredigeringsprogram som Photoshop som till Web-surfning och i ordbehandlare. Om man använder sig av Mac och har Mac OS X kan man till och med skriva direkt med pennan i t.ex. ett word-dokument. Operativsystemets handskriftsigenkänning tolkar dina krumelurer till bokstäver och du kan alltså jobba helt utan att sitta och knappa på tangentbordet. Rätt så häftigt faktiskt. Jag har (i skrivandets stund) faktiskt ingen aning om det går att fixa till handskriftsigenkänning i Win XP. Men det skulle förvåna mig stort om det inte går.
//jonne