Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-03, 08:57   #5
altikh altikh är inte uppkopplad

Det är lättast att få bort fläckar från ylletyger, man hinner torka bort de före de fastnar och det behöver inte tvättas.
Bomull blir snabbt smutsigt och måste tvättas ofta om det inte är behandlat. Det slits också snabbare, det samma med viscose och lin som inte har någon bra gnidstyrka. Billiga tryckta tyger är ofta av dålig kvalite och mönstren försvinner efter ett tag. Det är också bra att ta ett tätvävd tyg, ett som inte har lösa trådar/flotteringar. Ett riktigt möbeltyg skulle jag inte tvätta först medan jag nog skulle tvätta ett vanligt linne eller bomullstyg.
Sämsta valet tycker jag är linne och viscose, därefter bomull och det bästa är ett ylletyg men sedan beror det mycket på om du hittar ett tyg du tycker om och på priset förstås! Det finns bra tyger med nya material men jag tror de blir dyrare.
Det viktigaste är nog att du trivs med färgen och mönstret. Tyvärr känner jag inte till din symaskin men jag tycker att den _borde_ klara av att sy i möbeltyg men det vet jag alltså inte.
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat