För den som aldrig gjort en korsett förut och inte alls är insatt hur man syr en, skulle jag inte rekommendera Ageless Pattern, just för att de saknar beskrivning. Men har man gjort en eller flera tidigare så klarar man säkert att sy en utav de mindre komplicerade modellerna som jag t ex gjorde, jag hade inga problem med min 1877 Spoonbill Coutil Corset (finns bild på min sida)
Den korsett som du är intresserad av Datura skulle jag ogärna prova på eftersom det är så många delar och som sagt, utan beskrivning - men man vet ju aldrig!
Och apropå UB-korsetter Magnus, bifogar ett citat från Heather på Truly Victorian under en tråd där:
The primary purpose of a corset was to support the bust. So an underbust corset doesn't really do the job it is intended for. I believe the first underbust corsets I've seen are from the 1890's, the ribbon corsets. I think these were meant to be for casual wear, or sports activities. After 1900, when support of the bust is no longer wanted, almost all the corsets become underbust, and more girdle-like.
|