Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-18, 10:00   #5
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Hej,

Idag är det mycket friare med brodyrer mellan de olika märkena. När jag började med brodyrer 2000 så fungerade PFAFF-brodyrer bara på PFAFF, Husqvarna på Husqvarna osv.

PFAFF och HQ har sina brodyrer på kort, som bara passar respektive maskin, och på CD och/eller diskett som vem som helst kan köpa. Så länge du håller koll på att brodyrerna passar i din ram kan du köpa från vilket märke du vill. Då är det CD eller diskett som gäller. Alla nya program man får eller kan köpa till maskinerna idag kan konvertera andra format till sitt eget. Det du måste ta reda på är om du kan skaffa ett tomt kort till din maskin som du kan ladda med valfria brodyrer. Det kan vara väldigt dyrt och kanske du behöver en box som laddar kortet, vilket ju också kostar. Jag kan inte den biten så bra så andra här får ge dig råd i detta.

Jag köpte en diskett från HQ till min PFAFF innan jag köpte min D1 och det fungerade utmärkt.

När du nu har barn och syr mycket rekommenderar jag starkt att ändå försöka skaffa en maskin som har lite större brodyryta. Du kommer mycket snart att vilja byta upp dig annars. Jag lovar. Finns det inte begagnade D1-or nu när många har bytt upp sig till SE-maskinen?

Om du ändå måste hålla dig till en mindre kan du lära dig att splitta brodyrer (fråga inte mig hur man gör för jag är inte bra på det) och då kunna brodera större. Men det är svårt och tidsödande. Pröva på massor av de gratisbrodyrer som finns ute innan du köper.

Har inte HQ-affären en katalog över brodyrer som du kan ta hem? Titta i den och försöka lista ut vad du kommer att vilja brodera och se vilken maskin de fungerar till.

Hälsningar
Monica Boberg
Ateljé Kreativ
http://www.ateljekreativ.se
monica@ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat