Jag är ju egentligen i själ och hjärta en medeltids/renässansmupp så korsetter efter 1600talet kan jag inte riktigt uttala mig om. Jag har hört att vissa exemplar har visst metallringar fastsydda för att förstärka kanten på snörhålen. De var alltså fastsydda i samma veva som man gjorde snörhålen. (Säg till om det inte låter vettigt så försöker jag förklara på något annat vis.) Jag kan dock inte säga exakt under vilken/a tidsperiod som detta gjordes.
På den här sidan finns en instruktion på hur man gör snörhål (eyelets) om du eller någon annan vill se.
http://www.vertetsable.com/demos_eyeletholes.htm
Jag vet att vissa syr med langettstygn över den söm som blir när man syr som på länken ovan för att hålen skall vara prydliga och för extra extra styrka.
Mina har dock hållit bra utan langett.
Kan ta ett foto på den korsett jag använt mest och lägga in i mitt fotoalbum om du vill se hur just dom ser ut efter lite nötning.
Mvh / Malin
Oh, ja! Kom på att jag sett en korsett med ett insytt snöre utmedkanten för att den inte skall slitas sönder när man snör. Kan lägga upp en länk på den när jag går av nattpasset och kommer hem till min egen dator.