Ämne: Namn
Visa ett inlägg
Gammal 2006-04-29, 19:21   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Hej!

Jag tycker att man bör tänka på följande:

1. Det ska vara lätt att uttala och bör vara lätt att stava. Då är det lättare att folk lägger det på minnet....

2. Namnet ska inte vara för långt. Dels för att det förenklar när du ska göra trycksaker (etiketter, visitkort, brevpapper m.m.) och när du ska fixa till en domänadress. Är det långt så ska man försöka få till en förkortning som "sätter sig" i stället, typ Polarn & Pyret (P.O.P), Dolce & Gabbana (D&G), ja du hajar....

3. Det bör inte vara ett krångligt ord, för då har du att göra med att förklara och förklara och förklara.....i alla oändlighet. Kan dock vara både på gott och ont. Finns ju säkert många exempel på ord som av den orsaken har etsat sig fast i minnet på folk, men då brukar det bara vara hos en liten klick och du vill väl bli global .

4. Använd ett oväntat ord, t.ex. tv-produktionsbolaget barracuda. Det är för mig ett fantastiskt exempel på rätt namnval som absolut inte har något med branschen och göra. Däremot har nog kanske upphovsmakarna förknippat verksamheten med barracudans kännetecken och rör man sig i dessa tankebanor så är ju begränsningarna näst intill obefintliga. Och så roligt man har sen då.... Dessutom blir det lätt för folk att komma ihåg vad ditt märke står för/kännetecknar och du gör istället en positiv grej av att få förklara innebörden av ordvalet.

Har själv varit med och namngivit 6 olika företag och det har varit lika kul varje gång....

Hoppas du har fått lite nya idéer!! Ska bli spännande att se vilket namn du har hittat så småningom. Lycka till!!

Mvh,
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat