Jag spelade altblockflöjt från 4:e till 9:e klass i grundskolan. Blev ganska duktig och fick spela i massa olika sammanhang. Sjöng i en kör samtidigt så jag fick spela i kyrkor både här i Sverige, 1 gång i Finland och 1 gång i Österrike.

Men jag slutade tvärt när kraven tog över glädjen i att spela. Jag hade väldigt svårt för att lära mej vad noterna hette (ni vet, d,e,f osv.) och min lärare tragglade och tragglade och suckade när jag fick ta till de olika fingerramsorna för att kunna svara.

Sen ju äldre jag blev, så kom kraven på att jag skulle spela ett visst antal minuter/dag, jag fick fylla i lappar att visa upp för läraren varje vecka. Sen tog lusten slut!
Men det roliga är att nu - 25 år senare, så kan jag fortfarande spela vissa stycken så gott som felfritt fastän jag bara tar fram flöjten typ 1-2 ggr/år. Har tänkt ibland att man skulle ta upp spelandet igen men det blir nog förmodligen inte av. Jag skulle isåfall behöva en lärare igen och då känns det lite för ambitiöst. Men det låter skoj Sofia att du har tagit fram klarinetten igen. Lycka till!!