Ämne: Overlocktråd
Visa ett inlägg
Gammal 2004-11-18, 18:32   #13
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Jag brukar, i akutlägen, få ge 28 kr för 200 m Gütermann, jag tycker att det priset är i högsta laget, så 30 spänn... jag har annars lyckats hitta en sömmerska som säljer samma vara för 26 kr. (Kalla mig inte ekonomisk när jag bara är jäkligt snål..)

Jag som så många andra använder mig av billig overlocktråd på överkastningssidan, och färgmatchad sytråd på vänsternålen. När jag syr fattigmans-täcksömmen flatlock på min icke-coverlockmaskin, kan jag experimentera med olika färgkombinationer.

Jag tycker som sagt att det går bra med billiga overlockrullar från t.ex. Stoff & Stil till själva överkastningen. Men lägger gärna lite mer på "vanlig sytråd" dels av kvalitetsskäl, dels för att jag upplever det som att sådan "bättre" tråd funkar bättre i min symaskin?

Vad man skall tänka på när man köper overlocktråd är längderna på de olika rullarna: exempelvis säljes Mölnlyckes "surelock"-tråd i rullar om 3000 yards (2743 m), Stoff & Stil's rullar är på 5000m, medan andra "nonamerullar jag hittat är på 5000 yards (4572 m). Bäst att vara på sin vakt om man intresserar sig för trådpriset per meter!

Är Mölnlyckes tråd värd sitt pris? Jag vet inte, det hade varit välkommet med ett utlåtande från någon initierad...

/jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat