Jag påminner mycket om din dotter. Jag fick min egna symaskin när jag var 6... Som tur är har jag haft en mormor, moster, farmor och farfar som hållt på med sömnad och handarbete. När mamma inte kunnat hjälpa till så har de fått hoppa in. Farmor har försett mig med broderier sedan jag var liten.
Det finns Ateljé Margaretha i Borås som säljer olika typer av broderier via katalog och internet. Besök marknader, de säljer broderier och garn. Låt henne göra egna mönster, utav teckningar etc som hon själv har gjort. Kolla på biblioteket efter handarbetsböcker. Borde finnas även enklare för barn, men om inte annat så är det ett bra stöd för dig som mamma då hon har ngn fundering.
Kanske finns det ngn Hemslöjd eller handarbetsförening i området när ni bor? Det finns ett Riskförbund för unga slöjdare
http://www.hemslojden.org/index.1996...6217799338f755
Det brukar också annornas Slöjdcirkus och dyl för barn under sommrarna för att prova på och träffa likasinnade.
www.hemslojd.se har bra länkar om föreningar, böcker, utställningar etc. Kanske kan det bli ngt inbokat under semestern?!
Lycka till!