Jag citerar Magdalena Ribbing, etikettens drottning:
"Fråga: Det verkar finnas aftonklänningar, cocktailklänningar och vardagsklänningar. Jag kan helt ärligt säga att jag inte har någon aning om vad som skiljer dem från varandra (jag har en vag idé om att kjollängd och ev. hur axlarna ser ut kan vara relevant) och blir förvirrad när en viss typ ska användas på en viss typ av fest - har du några tips om hur man vet vad som är vad? Finns det andra begrepps-klänningar förutom dem jag nämnde?
Svar: Ack, du har så rätt! Massor av larviga benämningar florerar på klänningar och klädslar, helt i onödan.
Aftonklänning kan vara frack- smoking- eller mörkkostymklänning - men dessa tre sorter skiljer sig stort åt.
Frackklänningen är alltid golvlång, mycket festbetonad och den högsta klädnivån. Den kan vara axelbar, ha mer aller mindre smala axelband eller ha täckta axlar och ärm, men den ska i sin modell vara utpräglat aftonfin.
Smokingklänningen kan vara lång, vadlång eller knälång, och är också mycket festfin men om den är golvlång kan den vara ett steg mindre festfin än frackklänningen, just för att markera skillnaden (som är liten, det medges). Den kan vara axelbar eller inte, beroende på modellen.
Mörkkostymklänningen är inte golvlång och har inte bara axlar eller axelband - den ska rätteligen ha täckta axlar och gärna ärm.
Kavajklänningen är ännu ett steg mindre aftonfin.
Cocktailklänning brukar hålla sig på mörkkostymnivån.
Du vet vilken typ av klädsel du ska ha när det
anges en klädkod på inbjudningskortet. Annars kan du klä dig på den nivån som du vet att dina vänner brukar hålla sin klädsel på.
Obs att klänning i alla fall utom fracknivån kan bytas mot tvådelat, eller festbyxor och överdel."
Vidare:
"Bal är ett begrepp som har kommit att bli vanligt på senare år. Förr var begreppet bal alltid detsamma som en stor, högborgerlig fest med given klädsel högtidsdräkt, vilket är det samma som frack. Männen hade då frack och vit väst och vit frackrosett, kvinnorna hade långa, vida klänningar och långa glacéhandskar.
Så är det ju inte alls i dag. Men smoking kan passa till en "bal", om det är frågan om vuxna gäster. Till skolbaler och ungdomsbaler är det rimligare med mörk kostym. "
När jag läser detta så tolkar jag det att man på bal kan ha både med och utan ärm.

Snarare är det tvärtom att man ska ha ärm om det nu är en bal med mörk kostym som klädkod.