Bra idé med en pärm - det tar lite plats.
Jag har ett liknande system. På en anslagstavla av kork (55 x 90 cm) har jag satt upp tyglappar med knappnålar. Jag har lappar placerade i grupper. Vinter. Sommar. Bra matchningar. Tygerna har jag i ett skåp och några kartonger med lock.
Sybehör i genomskinliga godisburkar och andra burkar. Svart resår. Vit resår. Band. Spets. Dragkedjor. Tråd sorterade efter färg. Knappar efter färg i fiskeburkar med små fack. O s v.
En liten låda med det viktigaste: sax, magnetskål med knappnålar, nåldyna för synålar, sprätt, måttband, måttsticka, kritpennor. Bra att ha allt detta samlat på ett ställe när man måste städa undan snabbt.
Bra att ha koll på de olika linjalerna också när det är dags att rita mönster.
När jag planerar så brukar jag hänga upp tyger på byxgalgar. Det är då lätt att föreställa sig överdelar och underdelar när man står framför spegeln och håller tygerna mot kroppen i snygga rektanglar. Man kommer lätt på nya kombinationer.
Dessutom brukar jag hänga många tyggalgar på stora bokhyllan och då blir det bra överblick för planering.
(Jag har ingen provdocka att prova på - det är säkert helbra.)
Låter som superordning? Mjaa, man har ju så mycket grejor, men man vet väl ungefär var man ska leta.
I veckan kollade jag i ett par plastsäckar som jag hade i källaren och där kom historien tillbaka! Jag hittade ett broderat sidentyg som jag köpte i Chinatown i San Francisco 1980 när jag var 17 år. Och en Marimekko-stuv som jag köpte i Helsingfors året efter. Och ett barntyg med nallar som aldrig blev sytt när de tilltänkta barnen var små. Och en hel massa annat.
Man skulle väl egentligen behöva en hel syslöjdssal för att få ordning på alla prylar. Åtminstone en halv. Eller vad säger ni? Drömmen är det där stora, höga tillklippningsbordet med mönsterpapperrulle på kortänden.