Hej Malin!
Nu har jag tittat ordentligt på de McCallmönster du hade tänkt dig. Klänningen ser ju fin ut!
Det är ett mönster på en bra underkjol med till klänningsmönstret också, men jag tror absolut inte att det är den som sitter under klänningen på fotot! Det KAN vara den, men isåfall sjunker klänningen ihop när hon har tagit tre steg.
För att få effekten på fotot måste det vara en krinolinunderkjol, som har ringar i sig som förstärkning. Du måste absolut inte ha krinolinstål för att det ska bli bra. Det blir jättefint med alla slags förstärkningsmaterial som är lite "fjädrande", t ex antennsladd i plast (som har en metalltråd i bägge kanterna). Jag ska kolla Claes Olson om de har sånt.
Är det någonj som har fler bra tips??
Däremot är vanlig Rigilene (plastfjädrar som är bra och enkla till att sätta i klänningsliv)för vekt för att använda i krinolin.
McCall underkjolsmönstret ser bra ut. Det behövs 22 yards med coated boning, dvs krinolinförstärkning. 1 yard är 92 cm.
Har du klänningen i siden eller annat "halt" tyg, då ska närmaste underkjolen vara i bomull, dvs. "matt" tyg. Annars gör du tvärtom. Detta för att det ska följa med vid rörelser, se vackert ut.
|