På Internet är det inte självklart att man alltid vill synas med sitt riktiga namn. Vi kan inte vara säkra på att alla de som vistas och läser inläggen eller tittar på bilderna är "sysidare", utan det kan ju vara precis vem som helst.
Jag skulle till exempel aldrig lägga ut bilder som föreställer mig själv - jag vill ju inte visa vem jag är och varför skulle jag behöva göra det? Jag är inte någon "skummo" för det.
Du som skrev tidigare i denna diskussion att du tyckte att användarnamnet borde inte synas alls på en sida - Hur länge har du egentligen haft Internet?!? Nästan alla sidor på Internet fungerar med samma princip: skydda sin identitet och istället använda sig ut av ett alias. Du lämnar ju ut dig totalt om du skriver att du heter Lisa Svensson, födelse år och ort där du bor.
Användarnamn har man för att skydda sin identitet, inte för att enbart logga in! Det finns sidor där du istället loggar in med ditt e-postadress + ett PW (löserord). Och då syns bara ditt användarnamn på sidan.
Löserordet ska ju vara såpass klurigt att ingen utom du kan logga in. Om du verkligen är rädd för att någon ska kunna sno ditt lösenord och logga in med det, borde du inte skylta med dina riktiga personuppgifter. Och på en sida som sysidan.se är det inte speciellt svårt att hacka sig in på. Fast.. vem skulle vilja göra det?
Helt seriöst.. ni som påstår att ett alias inte ska användas på en sida kan inte vara speciellt bekanta med alla de risker som finns med att lägga ut sina riktiga personuppgifter på Internet. I skolor, på TV, tidningar och i annan media varnas det för att man ska använda sitt riktiga namn ute på nätet - har ni människor inte hört talas om detta?
Att vilja sydda sin identitet på ett så stort ställe som Internet är bara naturligt och helt friskt. Man är inte ett rötägg eller en skurk för det.
Senast redigerad av Misse den 2006-03-31 klockan 15:21.
|