Ja, nog kan det lätt kosta som en begagnad bil (särskilt med de bilar jag haft!)!
Försök hitta begagnat! Inte så lätt, men börja med att se om du hittar något bland annonserna här i alla fall! Jag ser till exempel att det finns en Janome 300E för 9500, som jag tycker låter som ett bra köp om du har symaskin redan. Det är en ren brodyrmaskin med ganska stor stygnyta. (kan kolla sedan, har inte sifror i huvudet).
Räkna med att du behöver ut med i alla fall 15000 kr för maskin, kortläsare och program om du ska kunna göra egna mönster. Visst kan du ha tur och komma billigare undan, men räkna med det i alla fall och låt allt annat bli en positiv överraskning! Uppåt finns det i stort sett ingen gräns!
Jag har själv en enkel Brother PE200 som jag köpt utomlands. Den har en stygnyta på 10x10 cm, och det är ju ganska lite, men jag har klarat mig mycket bra med den i några år nu. (Anne (Dianno) här på sysidan har haft en motsvarande till salu för ett bra pris.)
Jag har också nyss köpt en Bernina 180 begagnad. Den har en stygnyta på 15x20 cm , men den har jag inte hunnit leka med ännu. (Tyckte det var bäst att lämna in på rengöring, kontroll och service aftersom man inte vet vad den varit med om förut!). Ska bli jättespännande!
Oh, jag skulle kunna skriva jättemycket, men jag är på jobbet, och ska väl jobba lite också!! Återkommer!
|