Jag "hjälper" till och passar våra barn när min man ska titta på handboll. Vi hjälps åt med det mesta jag och min man. Men ordvalet "hjälper till" var kanske inte är så väl valt i en sådan här disskusion.
Sedan så är jag en av dem som hävdar att vi fungerar olika, män och kvinnor, men det är ingen ursäkt för diskriminering. Min man ser helt enkelt inte fläckarna på köksluckorna men han kan likväl torka bort dem även om jag kanske måste ge en vink om det. Det går åt båda håll vissa saker måste han säga åt mig. Detta, att inte se fläckar, behöver ju dock inte bero på just kön utan även på personlighet.
Det är intressant detta med könsroller. Det finns en under sökning gjorda på mycket små barn där man studerade vilka leksaker barn valde. Det intressanta i undersökningen var att flickor med ovanligt hög testosteronhalt i högre utsträckning valde "kill"lekasker än flickor med normal nivå...
Nä nu var det ju inte detta dena tråd skulle handla om. Förlåt Gunilla det var inte meningen att kapa din tråd.
|