Hej Lisbeth!
Jag tycker liksom någon annan här i början av tråden, att du ska försöka få en remiss till en smärtklinik.
Jag arbetar själv som arbetsterapeut inom smärtrehabilitering, och vi erbjuder bland annat våra patienter en smärthanteringskurs, där de träffar andra i samma situation och får råd och tips om hur man kan underlätta i vardagen. Vi har teman som energi/humor, vila/sömn, stressfysiologi, basal kroppskännedom med mera. Kursen handlar inte om att man ska kunna bli av med smärtan, för det är inte säkert att det går, utan om att man får lära sig att hantera den och leva med den på ett annat sätt än man kanske tidigare gjort.
Vi träffar alla patienter individuellt, både läkare, sjukgymnast och arbetsterapeut, vi har kurator och psykolog i teamet för dem som behöver detta.
I teamet finns en stor och bred kunskap om olika smärtor, och vi har även kontakt med särskild smärtläkare och -sköterska för speciell medicinering.
Dessutom finns vi i teamet med som en trygghet vid kontakter som många gånger är väldigt skrämmande och obehagliga, med FK, arbetsgivare och liknande.
Många gånger kan våra patienter gå tillbaka till jobbet, och det är i så fall också deras önskan, men det är absolut nödvändigt att dessa beslut inte forceras utan måste få ta tid! Och det är inte alla gånger som våra primärvårdsläkare eller FK:s läkare har de kunskaper om smärttillstånd som behövs för att vara tillräckligt rädd om patienten.
Se om ditt hus! Om du är fackligt ansluten, kolla NOGA upp dina rättigheter, och arbetsgivarens skyldigheter kring en eventuell uppsägning. Gå gärna till högre instanser än ditt lokala fackombud, har patientfall där det har brustit i information och patienten gått miste om mycket viktiga rättigheter helt i onödan.
Det är ju inte helt enkelt att komma tillbaka till arbetslivet med ett smärttillstånd och att försöka hitta en förstående arbetsgivare som vill anställa någon på halvtid, och som dessutom har en livstidsdiagnos som vissa dagar helt förhindrar en från arbete... Det är inte lätt!
Du får gärna kontakta mig via mail, och jag är glad att du har en tillflykt i ditt skapande!
Lycka till!
/Annika
|