Visa ett inlägg
Gammal 2006-03-08, 19:30   #10
Creo Creo är inte uppkopplad

pärlbroderi

Hej!
För ett antal år sedan gjorde jag en väska som jag prydde med ett "pärlbroderi"... Jag var på den tiden absolut inte någon erfaren broderare men det blev rätt snyggt ändå...

Det går till så att man ritar upp ett mönster på tyget och så gör man konturerna till det i pärlorna.. Man trär 2 pärlor på en synål med en sytråd på... Så sticker man ner nålen på linjen till mönstret, så att pärlorna precis får plats på det utrymme de får. Sen sticker man upp nålen igen mellan pärlorna och ner igen på andra sidan om tråden så att pärlan fästs lite bättre och sen upp igen vid den "främsta" pärlan. Sedan tar man 2 nya pärlor och två nya.. Minna inte hur jag fäste ändpärlorna men det var nog ungefär samma princip...

Det kan ju vara svårt att hitta svarta eller silverfärgade pärlor eventuellt.. Men då kanske du kan ta i samma färg som reten av korsetten om det skulle passa bättre...

Om du inte är van att brodera ska du nog göra ett ganska lite broderi till att börja med, och sen kan du ju alltid öka ut det om du vill och orkar ha mer... Om du exempelvis gör krumelurer kan man ju börja med att bara ha längst upp vid bystlinjen eller så och sen göra den kanten bredare eller så...

Lycka till med broderiet!!
Creo
Creo är inte uppkopplad   Svara med citat