Det finns gott om grundläggande utbildningar i klädsömnad och mönsterkonstruktion på folkhögskolor runt om i landet. Att läsa på folkhögskola är gratis. Däremot tillkommer ju oftast kostander för boende, mat och material.
Folkhögskoleutbildningar berättigar till studiemedel och -lån via CSN. De räknas som gymnasieutbildning och går därför inte på samma pott som universitets-studiemedlet, men man får lika mycket pengar. Om man tar studielån för folkhögskoleutbildningen och sedan tar examen på universitet eller högskola så avskrivs halva studielånet för folkhögkoletiden (observera att det är examen som gäller, fristående kurser räcker alltså inte) .
Titta in på
www.folkhogskola.nu och surfa runt lite. Även om det oftast handlar om grundläggande utbildningar så är det oftast såpass fritt att även väldigt sömnadsvana får ut mycket av utbildningen. Jag går själv sista terminen på en textilutbildning på folkhögskola just nu och vi hade väldigt varierande förkunskaper. Vissa hade gått klädsömnadsprogram eller liknande på gymnasiet, andra hade bara sytt några enstaka plagg med burdamönster innan, men alla verkar få ut mycket av utbildningen ändå då våra lärare är bra på att anpassa sig och utmana på de olika kunskapsnivåerna.
Jag vet inte hur det är just på Beckmans men många textila designutbildningar kräver även att man har gått någon form av grundläggande utbildning i vävning. En del utbildningar kräver också att man har så kallad särskilt behörighet i klädsömnad, mönster konstruktion och/eller vävning, många folkhögskolor har rätten att utfärda denna typ av behörighet, men inte alla vad jag förstått. Så kolla upp det noga innan du börjar.
Hälsar
Ilsefin
PS. Ett tips - Kolla även in andra utbildningar i samma stil som Beckmans, tex Textilhögskolan i Borås, Tillskärarakademin i Göteborg och Skrädderi-utbildningarna (KY) i Uddevalla.