Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-27, 16:51   #5
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Jag tycker att du ska ta och öva att sy balklänningar innan du sätter ut en annons. Den som svarar på din annons kommer garanterat förvänta sig att du är proffsig på det du gör. Och om du i annonsen eller när du träffar din kund anger att du egentligen inte förr sytt en enda balklänning, eller är nybörjare, kommer dessa kunder med största sannolikhet att söka upp en annan sömmerska som är mer erfaren.

Skriver inte detta för att vara elak, utan för att du ska vara beredd.

Att sy en balklänning kräver, enligt min åsikt, rätt mycket träning för att sömmarna ska bli snygga och för att passformen ska bli utmärkt. Har ju sett en hel del bilder på balklänningar som icke-professionella/amatör sömmerskor gjort och oftast ser man att kvaliten på handarbetet inte är speciellt högt. Det är svårt att hantera tunna tyger eller tyger som glider/drar lätt, exempelvis sidensatin eller duchesse.

Mitt råd till alla som är sugna på att börja ta emot beställningar för balklänningar/brudklänningar är att öva, öva och öva. Köp fina tyger billigt på rea eller stuvbitar och lär dig hantera materialet. Sy också upp egna balklänningar, så att du lär dig förstå konstruktionen. En erfaren sömmerska vet hur olika material reagerar och hur dessa ska sys för att resultatet ska bli snyggt och först klassigt.

Lycka till!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat