Som de andra har skrivit så är det förstås bra om du vet vad du gör innan du tar betalt för det. Jag har sytt brud- och balklänningar till vänner i femton år och det är inte jättesvårt, men har man betalande kunder så har ju de helt andra krav på passform och finish än var en vän kanske har. Sy upp minst ett par klänningar - till dig själv eller nån kompis - som du kan ha som referensplagg. Då har du något att visa bilder på för hugade spekulanter.
Att sy till andra ställer också krav på att man kan vara rådgivare i fråga om lämpliga modeller och tygval. Man måste kunna ta tillvara uppdragsgivarens idéer och drömmar och förvalta dem - helst så att resultatet överträffar förväntningarna.
Jag vill verkligen inte avskräcka dig, för det är jättekul att sy den här typen av plagg, men tänk igenom vad det är du ger dig in på.
Sen är det inte sådär jättemycket pengar att tjäna på sånt här. En klänning tar kanske 20-30 timmar att sy, eller mer i början, och du kanske kan ta 2000 kr för jobbet. Har du det som extraknäck ska du ju också betala skatt på inkomsterna, och då blir inte förtjänsten så stor...
Ja, det var lite verklighetstråkiga tips från mig.

/Tanten