Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-20, 15:52   #4
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad

Stackars dig, Lisbeth!
Det är hemskt att vara sjuk. Och samtidigt måste man "kriga" mot FK, läkare, arbetsförmedling och omgivning.

Vi har väldigt låg status vi sjuka, i samhället. Vi är en belastning, en kostnad.
Politikerna vill minska den kostnaden, ett bra sätt är att skicka oss från sjukkostnader till arbetslösthetskostnader, för då är det ju vårt eget fel, vi är inte motiverade nog till att ta ett jobb..
Ett annat sätt att motivera oss sjukpensionärer / sjukskrivna tillbaka till arbete är ju att sänka ersättningen.. då blir många mirakulöst friskare.. Och då har vi ju fått ett kvitto på allt fusket..

Som om sjukpension är ett eget val.. När jag ska bli stor ska jag bli sjuk eller åtminstone låtsas vara det! Leva gott på statens frikostiga bidrag.. Härliga tanke-härliga liv.

Det är så trist att man måste oroa sig för så mycket annat när man har värk, är trött och mår dåligt. Hur ska du bli frisk då?

Man ska vara frisk för att orka vara sjuk. Det är en sanning..

Det är dagens samhälle det. Jobba tills du stupar, sen så får du försöka jobba ändå.. lite mer.. och vi ska jobba längre och längre. Hög arbetslöshet men ändå måste vi jobba tills vi är över 70 för att ha råd att vara gamla..

Jag förstår din oro, Lisbeth.
Finns det ingen plats för oss som har problem? Duger vi inte till något alls längre. Orkar man inte med att jobba heltid tills man är hundra så får man klara sig själv... stämpla tills man stämplar ut för gott..

Var finns dom jobb som dom tänker att man ska kunna klara? dom tycker att man har kapacitet för att kunna jobba åtminstone deltid, men var? Var finns den arbetsgivare som vill anställa en medelålders utsliten kvinna, med värk och smärtor, som inte orkar jobba heltid, som har en historia med sjukfrånvaro, som behöver anpassade arbetsuppgifter och kanske arbetstider. En person som kanske (hemska tanke) kommer att vara sjuk då och då, som kanske inte kan jobba för två, som kanske inte orkar jobba tills hon är halvdöd.. Var finns dom jobben?

Att ligga "samhället till last" är väl knappast någons dröm eller hur? Vem väljer att ha värk och smärtor, att ständigt vara trött, att inte orka göra roliga saker, att leva på liten inkomst bara för att jag råkar vara sjuk...
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat