Jag förstår inte riktigt hur du menar, man nålbinder i spunnet garn, men eftersom man skarvar är det ju inte helt nödvändigt att ha jättelångt garn från början.
Vad gäller bra nålbindningsgarner så har jag själv bara provat tre:
wålsteds ullgarn som är speciellt framtaget för nålbindning finns att köpa hos hemslöjden, själv är jag inte så jätteförtjust, men jag har bara använt det en gång.
Sen har jag provat peer gynt, som finns i en hel del fina färger men som jag personligen tycker är lite hårt att dra av.
Jag använder helst det garn som vi här på skolan använder till vävning, tvåtrådigt ullgarn. Har dessutom ganska mycket växtfärgade sånna garner.
Annars har jag hört talas om garn som heter Lètt lopi, men det har jag inte hittat i nån butik än.
Att lära sig nålbindning är inte det enklaste, vi är många som lite kaxigt gett oss ut och köpt en bok och gjort en nål och trott att sen är det bara att sätta igång, men de flesta av oss har ganska snart insett att man måste faktiskt se när någon gör så att man verkligen kan kolla på handrörelserna och få möjlighet att ställa alla frågor.
En mössa är nog ett ganska bra startprojekt. Vantar är det de flesta börjar med. Och blir det inte perfekt så ska man ju ändå valka det sen och då brukar man kunna rätta till formen.
|