Ja det finns fler modeller, dels som sagt coverlocken sedan finns rena täcksömsmaskiner och sen finns det maskiner med fler trådar och där med fler sömmar. Den största skillnaden på en ”enkel” overlock och en coverlock är att den har kedjesöm samt täcksöm (och kanske några sömmar till). Det främsta skälet, som det verkar, till att man skaffar en coverlock är just täcksömmen. Den ger ett proffsigt och snyggt resultat när man t ex fållar, speciellt vid sömnad i trikå. Om du vill veta mer vad man har sömmarna till så kan du kolla på denna pdf-fil:
http://www.pfaff.com/se/media/machin...titches_se.pdf
De maskiner som är lättast att trä är de som har luftkanaler, jag vet att Janome har några sådana. Sedan så är det där med att trä inte så bökigt, tycker jag, när man gjort det några gånger. Men en del maskiner är lättare än andra men det är nog rätt personligt och bäst att prova ute i butik.
Du är ju inte nöjd med din overlock och om du nu funderar på att byta ut den så är det kanske inte så tokigt att byta upp sig till en med täcksöm. Det är väl mest en kostnads fråga för de blir ju oftast dyrare.
Såg att du fått flera av svaren under tiden jag skrev (tog lång tid att skriva, blev avbruten hela tiden av barnen

). Men jag lägger in svaret ändå.
Jag älskar för övrigt min Pfaff 4862.