Ämne: bernina
Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-05, 20:13   #11
Jane_12 Jane_12 är inte uppkopplad

Bernina

Hej på er,

Vad kul med flera som har Bernina. Det skiljer trots allt inte mer mellan Bernina 180 och 200 än att man kan förstå varandra. Inte heller programmen skiljer sig så mycket åt. Jag hade tidigare en Bernina 170.
Först CD-spelaren. Jag har mest problem med att den lägger av så att den inte läser CD-skivan alls. Så den har jag nästan slutat att använda. Min Bernina-handlare föreslog att jag skulle pröva med att dra ut kontakten mellan symaskinen och CD-spelaren och pröva igen. Det har tyvärr inte funkat så bra. Men om jag minns rätt så laddar man väl över motivet till symaskinen och syr därifrån, eller minns jag fel? Min tidigare symaskin frös ibland mönstret så att det stannade som du, Annika beskriver. Enligt en amerikansk diskussionsgrupp för Artista ägare (Yahoo-grupp) så kunde felet avhjälpas med att symaskinen uppgraderas. Det var före Artista 200-tiden och jag tror det var 170 eller 180 som problemet gällde.

Skulle förmodligen vara bättre om man kunde använda ett USB-minne och sätta i symaskinen. Är det någon av er som vet om man kan "uppgradera" maskinen med detta?

Åsa, du frågade om det var något speciellt jag behövde hjälp med i stygnsättningsprogrammet. Jag lyckas med att få in bilderna och stygnsätta dem. Men jag känner mig inte alltid nöjd med resultatet. Det känns mer som om programmet bestämmer över mig än att jag bestämmer över programmet. Jag skulle t ex vilja veta hur man vet vilken stygntäthet och styglängd man ska ha, om det rekommenderas att man stygnsätter i en viss ordning, hur man enklast lägger konturer när man tycker att mönstret blir färdigt.

Det som jag lyckats bäst med är mönster som jag gör i korsstygnsdelen. Här tycker jag att jag får lite mer kontroll över det hela.
Liksom Bibbi skulle jag vara intresserad av en kurs och en dröm instruktionsbok på svenska.
Hälsn
Jane
Jane_12 är inte uppkopplad   Svara med citat