Jag gillar mina Schmetz embroidery. Storlek 75 duger till det mesta, men jag har 90 hemma också eftersom jag broderar en del på kraftigt tyg.
Eftersom Innovisen är en kombimaskin är det rätt praktiskt att ha vanliga universalnålar. De är ju lättast att hitta också!
En rejält billig nål (i USA i alla fall) till broderi är Organ, men den ska inte vara så bra för vanlig sömnad, så jag har den i den rena brodyrmaskinen och byter oftare än jag skulle behöva göra med Schmetz. När mitt Organ-lager tar slut kommer jag inte att köpa fler.
När det krånglar utan att jag kan komma på vad det är börjar jag med att byta nål. Många gånger har det löst sig då! T.ex. om det blivit lite strul och tråden fastnat är det lätt att nålen blir lite böjd. Inte så man ser det, men nog för att det inte ska bli riktigt rätt när undertråden ska upp. Har jag märkt... <suck>
Var förresten tvungen att kolla in mina Madeirarullar (jag hade visst 2) i Innovisen när jag kom hem från jobbet. Prova att vända dem så att de rullas upp åt andra hållet mot det du haft om det fortsätter krångla. Kan spela större roll än man kan tro!!
|