Ämne: Fibromyalgi
Visa ett inlägg
Gammal 2006-01-16, 20:47   #12
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad

Tja, vad kan man säga mera? För att göra en kort historia lång....

Jag har också Fibro sen många år och har även några diskbråck i ländryggen. Är sjukpensionär nu , har inte kunnat jobba på över 12 år, men blev pensionär för 3 år sen.. Kris.. Blev riktigt deprimerad...Livet var slut!!

Nu skulle man ju kunna tro att det faktum att jag är utbildad arbetsterapeut skulle ha hjälpt mig massor men se icke. Jag hade ju bara lite värk för tillfället, det går ju över...

Nu så har jag kommit lite längre. Jag försöker acceptera mina sjukdomar och underlätta för mig i det jag gör. Hade hoppats på bättre resultat efter diskbråcksoperationen men så blev det inte... då gäller det att anpassa sig efter läget...

Jag har en arbetsstol från landstinget, en lite klumpig och gammal modell men jättebra och ergonomisk. Så att jag kan sitta högt och med ordentlig svank. Det är viktigt för alla att sitta bra, men har man diskbråck så måste man. Jag kan inte sitta på en köksstol utan att bli jättedålig i ryggen.
Nu får jag ju ett nytt syrum så jag kan anpassa det lite bättre. En bänk kommer att vara i ståhöjd, för strykning och tillskärning. Bra med olika arbetsplatser, så att man får röra på sig.

Jag är så glad att jag återupptagit sömnaden, det har gett mig mycket ny livskvalite. Jag har fått ge upp flera av mina tidigare intressen, men det gör inte så mycket längre för nu har jag en annan kreativ hobby jag älskar att göra.
Det gäller bara att lyssna på kroppen, göra pauser, variera sina sysslor och försöka göra roliga saker som man mår bra av.

Mitt bästa hjälpmedel är mina griptänger, underlättar oerhört för man tappar ju saker hela tiden, samt att jag har två katter som hela tiden pillar ner grejer från bordet.
Sen har jag skaffat grejer med grövre grepp som tidigare sagts här, potatisskalare etc, men även en sprättare med grövre grepp..

Sen så är det ju bra med sömnad att man kan sitta och sy tills det tar stopp, sen kan man stryka lite, kolla in sysidans senaste, sätta sig och handsy/brodera i soffan, lägga sig en stund osv..
Sen äter jag ju en hel del piller, inte så vidare bra kanske men utan dom skulle jag inte kunna sy eller göra något alls..

Och till sist en himla viktig sak - prioritering!... det går lättare att sy när det gör ont än att städa... Alltså är det bättre och viktigare med roliga sysslor än tråkiga samt en sak som jag tidigare sagt här på sidan, dammråttorna är ju änglarnas tofflor....
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat