Hej Eva.
Har du 3D Embroidery Studio ska det inte vara någon konst att använda Endless Embroidery Hoop.
3D Embroidery Studio ska vara uppdaterad till 7.2 eller det nya 7.25, du ser vilken version du har på ikonen "Help" - "About 3D Embroidery..."
Uppdatera gör du via ikonen "3D Configure" - sen knappen "Smart Update".
När programmet är uppdaterat ska du kunna se en knapparna "Encore" Och "Endless" på Design fliken. Välj ikonen "Preferences" och välj sen båge - 170mmx100(Endless Hoop).
Hämta sedan in ett brodyr på båden (inte större än bågstorleken ) klicka på knappen "Endless" och ett nytt fönster dyker upp. Där kan du välja start - stopp markeringar under "Fabric Direction". Du kan välja upp - ner - vänster - höger start och stopp markeringar. På knappen "Preview" kan du se vad som händer om du ändrar på något. Du ser också hur många extra brodyrer programmet sätter till. Jag förklarar med läget up inkopplat. Tryck sen på knappen OK.
Nu gör programmet en "ColorSort" och du ser dina brodyrer i bågen med endast dom valda färgerna utan att fått dom dubblerade flera gånger, bra va?!
Spara bilden eller kopiera den direkt till din "Disk Manager" efter som du har en Designer I. När du fått upp ditt brodyr på Designer I skärmen så sätter du i Endless bågen, du kan justera kanten något åt vänster-höger med en liten spak mitt på bågen.
Spänn fast ditt material med rivbart under, sy klart hela brodyret. När maskinen har sytt klart har den också skapar två stygn till vänster/höger vid brodyrets slut. Tryck nu fram ett stygn på maskinen och nålen kommer att ställa sig till vänster högst upp i bågen, frilägg materialet från bågen med den lila färgade spaken, för sedan upp brodyret tills hoppstygnet i slutet på brodyret kommer mitt under nålen.
Spänn fast materialet igen med spaken.( Vrid gärna ned nålen för hand för att kontrollera att den går ner i hoppstygnet som gjorts och kontrollera att materialet ligger jäms med kanten ). Starta maskinen och den fortsätter med nästa & nästa & nästa...
Lycka till!
Hälsningar:
Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
www.husqvarnasandviken.com