Visa ett inlägg
Gammal Igår, 13:56   #11
Otto Otto är inte uppkopplad

Skruvar med en nu. Får inte isär mekanismen för stygnlängd och backning eftersom jag inte vill riskera att bryta sönder plast i ratten. Glidlager på stång som var menade att vara självsmörjande verkar
vara vad denna maskin byggts med. Tyvärr efter 4decennier undanstoppad har maskinen nypt fast på flera ställen där det ska finnas en rörelse..Jag kommer använda den med bakstycket avskruvat och bända med en letherman för stygnlängd tills vidare.Får se om det lossnar med tiden. Har öst på med olika oljor. Min gissning är att någon sprayat 5-56 på den vilket
gjort att den torkat ihop, men kanske är det bara vanlig negligering/ att den inte smörjts eftersom maskinen inte har mer än ett dmörjhål..
Men vid test hur tjockt material den klarar får den toppbetyg.. efter att jag spänt åt en mutter som ändrar fabriksinställningen på trådspänningen. Återigen, den är designad för att framstå som enkel maskin men det gör att man idag behöver skruva av baksidan. Den klarade just 12 lager bomullsskjorta, vilket för tankarna till gamla Pfaff 91. Så visst är det en keeper.

Senast redigerad av Otto den Igår klockan 14:18.
Otto är inte uppkopplad   Svara med citat