Ämne: Båtkapell
Visa ett inlägg
Gammal 2024-10-27, 09:03   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Wink

Prisma är en smörjfri maskin. Troligtvis hade den beckat igen. Bra att börja försikigt och manuellt. Det är plastdetaljer i den. Så nästa gång om den stått länge börja med att vrida handhjulet manuellt. Går den mkt tugnt öppna upp baksidan av maskinen, värm metalldelar med hjälp av att blåsa med fönen. Fortsätt att vrida manuellt till att senare övergå att köra den tom på ström. När den spinner som en katt då är den igång.

Du ser ju vad överspänningen är ställd på, 0 läge ska den ju vara på. Jag har Bernina så jag behöver aldrig ändra på någon trådspänning. Kan köra med supertjock övertråd och supertunn undertråd, vise versa. Syr lika bra ändå.
Undertråden ska då du håller i den och du knycker till med handleden rulla ut ca 10 cm. Justera övertrådspänningen alltid, det är enklast. Läs i instruktionsboken.

Hur mkt väger respektive spole? Är samma fabrikat? Till samma symaskin? Plast eller metallspole? Till Prisma ska det vara plastspole. Tycker inte heller att viktiskillnaden borde vara så stor. Har du tjockare tråd så får du på mindre på spolen...

Symaskinsnålar är dimensionerade i metriska och imperialistiska. Ju mindre siffror desto finare nål . Storleken på en nål beräknas av dess diameter, så en 90 nål är 0,9 mm i diameter. Storlek 10 = 70. Så du tänker helt rätt. Sedan är även nålspetsen olika på olika nålar. Det finns nålar anpassade för olika sorters tyg. Då är vi inne på klädsömnad så vi tar det efter båtkapellet gissar att du då har fått blodat tand och blivit sugen på den också.

Ja, det är vad jag vet om detta. Håller tummarna för att allt går bra. Ska själv sy ett kapellöverdrag till mitt utekök här i vinter. Håller tummarna för att allt går bra. Lägg gärna ut en bild då det är klart skriv ngr rader hur det har gott. Det är alltid roligt för då lär vi oss alla något.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat