Tack! :-) Ja, jag förstår. Läste om pikering och att stygnen ska göras på skrådden av mellanlägget(?!) Jag ska provpikera lite innan jag sätter igång.
Och jag kan vänta till nästa vecka för illustration. Mailar du eller vill du skicka med post? Säg bara till så får du min adress.
Ska sy lite toiler först och prova mönstret på min bror. Håller på med en ytterrock till en folkdräkt och beskrivningen är ihopknåpad av en äldre dam som troligen har sytt i hela sitt liv. Hela beskrivningen får man läsa lite mellan raderna och lista ut saker på egen hand. Bland annat genom att studera ngt färdigsytt och genom att prova sig fram. Kan väl säga så att mönster och beskrivning inte riktigt har hängt med i den modernare mönsterkonstruktionen och sömanden.
Det jag ska pikera enligt instruktion är en förstärkning i sidsömmen i midjehöjd. Antar att det lite mer ovanligt. Det är trots allt väldigt kul att hålla på, för man lär sig så fruktansvärt mkt. Gammla tekniker och hur enkelt ett mönster kan vara egentligen och ända få ett super fint resultat.
|