Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-15, 20:11   #5
Adonia Adonia är inte uppkopplad

Först och främst vill jag förstås tacka för komplimangen!

Jag tror inte att den metod jag använder är "den som alla använder". Jag använder mig nämligen inte av någon beskrivning alls, utan har utvecklat en egen metod, som inte grundar sig inte så mycket på beräkningar. Jag tar en mängd kroppsmått (både viddmässigt och i höjdled), men hur de sedan ska fördelas på de olika korsettpanelerna har jag inga beräkningar för. Istället tittar jag på den person jag syr till, och så har jag utvecklat någon sorts känsla för hur det kan vara lämpligt att fördela måtten för just den kroppen.

Jag gillar inte beräkningar av den enkla anledningen att de förutsätter att man har en "typisk"/"genomsnittlig"/"proportionell" kropp (tycker inte att jag hittar det rätta ordet riktigt, men du förstås säkert vad jag menar ändå), och det är det faktiskt väldigt få som har.

Två personer kan ha exakt samma byst-, midje-, och stussmått, men ändå se väldigt olika ut. Säg att den ena har smal rygg och stor byst, breda höfter, men platt mage och rumpa. Den andra har bred bröstkorg, men liten byst, är ganska smal om höfterna, men har kulmage. Det kräver givetvis två helt olika mönster, trots att de har samma mått.

Det är därför jag hellre använder mig av min "instinkt", än av beräkningar, för jag tror inte att det finns någon enkel beräkning som fungerar för de stora variationerna som finns bland människor.

Det bästa sättet att skaffa sig den här "instinkten" som jag tjatar om, är att testa, testa och åter testa. Och att vara kritisk när man provar toiler; att se till att göra något åt vartenda litet fel man kan upptäcka.

Som nybörjare kan det kanske vara skönt att utgå från ett färdigt mönster (eller konstruera ett utifrån en beskrivning, om man så vill) Men man kan inte räkna med att det blir perfekt passform på en gång, så glöm inte att sy toile. Toileprovningen tycker jag är det allra viktigaste momentet, om man vill lära sig att göra individanpassade mönster. Redan efter att ha sytt, testat, och ändrat ett par toiler, börjar man få en uppfattning om hur man kan lägga in vissa justeringar redan i mönsterkonstruktionsstadiet.

När jag började för sex år sedan använde jag Norah Waughs mönster som utgångspunkt. Det var i princip det enda som fanns att tillgå dåförtiden. Nu finns det en hel uppsjö av korsettmönster att välja bland, men alla är väl inte så bra som man skulle kunna önska.

Nu blev det här ett väldigt långt utlägg, hoppas att du inte blev alltför uttråkad. Summan av kardemumman är att jag inte kan ge dig någon steg-för-steg-beskrivning till hur man ritar ett korsettmönster. Däremot hjälper jag gärna till om du kör fast på någon specifik punkt, om du tex skulle få något passformsfel som du vill veta hur man kommer tillrätta med.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat