Hej!
Ska försöka besvara en del av dina frågor som de andra inte skrivit om. Hålkort tex. Det är en remsa där man klipper hål med en håltång. En maskin som är utrustad med detta mönstersätt kan sedan sticka mönster efter hålkortet. Man brukar ha en rapport på 24 maskor så alla mönster måste alltså gå jämt upp med 24. Att en standardamaskin kallas just detta beror på att de garner man använder var de som var vanliga handstickningsgarner på 40 och 50 talen. Allstå mycket tunnare än dagens vanliga handstickningsgarner. Som någon skrev är det en mellanstickare som är den maskin man kan använda till våra handstickningsgarner. De har inte funnits så länge på marknaden. Ingen har hålkort och få finns att köpa begagnat. Det finns en elektronisk men då får man ge ut en förmögenhet på datorprogram och maskin. Själv har jag en manuell LK-150. Mycket lättanvänd och bra maskin. Resårerna brukar jag sticka förhand framför tvn. Jag har också stickat massor med sockor på denna maskin.
Jag har också en gammal Empisal 360 med resårbädd som är en sk. standardstickmaskin och så har jag Bond som är helt manuell och stickar tjockare garner.
Garner till standardmaskinerna är svårare att få tag i. Helst skall de vara på kon. Jag köper på postorder från olika ställen. Till LKn är det bara att gå in i vilken garnaffär som helst. Men det är inte bara garn man skall ha, man skall ha någon slags beskrivning också. Det är nästan ännu svårare att hitta. Finns en del på internet annars får man beställa eller skaffa ett dataprogram som gör mönster. Det finns också ett tillbehör till vissa maskiner där man ritar upp mönstret i halv eller hel skala och stickar efter. Då kan man rita själv i rätt skala efter någon tidning.
Lättast att köpa på begagnatmarknaden är standardmaskiner.
Det finns hur mycket till som helst att skriva om detta ämne. Du får gärna maila mig privat eller ställa fler frågor här.
Hälsningar Nina
|