Du har helt rätt om dampning, Johanna. När jag fortfarande gick på skolan och hade tillgång till mellanläggspress kunde man skynda upp detta moment avsevärt genom att köra det i mellanläggspressen istället för med strykjärn.
Jag tycker att det smidigaste sättet att fukta tyget, är att spraya det med blomspruta, och sedan låta det ligga i plastpåse några timmar, så att fukten blir jämt fördelad.
Du har gissat helt rätt om pikeringen, ocskå. Tyvärr kan jag inte förklara hur man gör, eftersom jag som klänningsskräddare inte har haft anledning att lära mig det.
Stoffera har jag däremot gjort en hel del, och det är inte samma sak som att pikera. Stofferingsstygn använder man när man handsyr i ett foder (jag använder det också flitigt när jag syr fast baksidan på kantband). Vet inte om jag kan förklara det i text så bra, men jag gör ett försök:
Först viker man in sömsmånen på fodret, och tråcklar fast det på rätt plats mot yttyget. Stygnen man tar ska vara ca 3-4 mm långa och man börjar dem genom att sticka ner nålen i yttyget, sedan sticker man upp den igen, men då vinklar man nålen en aning så att man får med några trådbredder av fodertyget. Nästa stygn börjar man genom att sticka ner nålen i yttyget, precis mitt för uppsticket. Gör man rätt ska det bara synas små, små prickar av tråden i kanten på fodret.
Om du inte förstod något alls av beskrivningen ska jag se om jag inte kan ordna fram en bild.
Senast redigerad av Adonia den 2005-12-15 klockan 16:05.
|