Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-13, 07:11   #3
Adonia Adonia är inte uppkopplad

Det låter som om du skulle behöva ett betydligt större bystinsnitt. Tyvärr är det inte mycket man kan göra åt det när klänningen redan är utklippt, utan det är sådana ändringar som man helst ska ha sytt upp en toile för att kunna ändra på bästa sätt.

Tyvärr är inte mönsterkonstruktion så enkelt som att man bara sätter in sina egna mått i en formel, och så vips har man ett mönster som sitter perfekt. Människokroppar är så varierade att ingen har lyckats sammanfatta dem i en formel som funkar för alla kroppar. Jag har själv en kropp som avviker avsevärt från konfektionsstandarden, och jag har testat ett antal olika mönsterkonstruktionssystem, men inte ett enda har gett perfekt passform, utan jag har alltid fått göra större eller mindre förändringar efter toileprovningen.

Jag tycker att man ska se på mönster som man konstruerat efter individuella mått som utkast. Passformen blir med största sannolikhet bättre än om man bara hade tagit en färdig konfektionsstorlek, men helt felfritt kan man absolut inte räkna med att det blir.

För att återgå till din klänning:

Var sitter bystinsnittet på klänningen? Under armen, ut i ärmhålet, eller upp mot axeln? Om du har prinsessskärning skulle du kanske kunna ta in det som glipar i ärmhålet där. Har du bystinsnittet någon annanstans kan jag inte komma på något annat än att du får sy ett nytt insnitt av det som glipar. Inte den snyggaste lösningen, men du slipper iallafall glipandet. Den snyggaste lösningen är att vimma bort överflödet vid ärmhålet mot bystinsnittet, men det kräver att du syr upp klänningen i ett nytt tyg.

Är det hela axelsömmen som glider fram, eller är det (som jag skulle gissa) bara yttre axelspetsen?

Du säger att det bular sig över höfterna, är det på sidorna eller framtill?

Tycker inte att du ska ge upp än!
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat