Håller med om att det ser ut som ett vävt tyg. Ute i stadkanten ser mönstret rakt ut. Dessutom tycker jag mig se små trådändar i klippkanten till vänster som tyder på att att tyget har klippts snett.
Om du inte kan riva tyget som Gumpan58 föreslår kan du försöka dra ur en inslagtråd så har du en anvisning att klippa efter. Gör likadant i andra klippkanten.
Sen ska du tvätta tyget, du blir av med en massa kemikalier som inte är nyttigt att komma i hudkontakt med. Värst är det om tyget tillverkats i varma länder då insekts- och svampskydd tillsätts före transporten.
Sy ihop klippkanterna med stora sicksackstygn innan tvätt så fransar det sig inte. Tvätta bomull i 60 grader så fixeras färgen,, andra tyger enligt tvättanvisning.
Efter tvätten drar du bort sicksacksömmen och drar i diagonalerna tills tyget blir rakt. Häng slätt för att torka så blir efterarbetet lätt.
Igår träffade jag en sytjej vars föräldrar blev allergiska mot tygkemikalier, det räckte inte att ha bomullsvantar på sig. Båda föräldrarna var tvungna att byta yrke.
Det går utmärkt att tvätta tyg i en gemensam tvättstuga eller tvättomat, man behöver inte ha egen tvättmaskin. Du tvättar väl lakan, handdukar och annat i maskin någon gång?
|