Ämne: Egen firma
Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-08, 14:01   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

Re: Egen firma

Du registrerar din firma hos PRV (Patent och registreringsverket) Du måste ha ett namn, som inte får förekomma redan, eller kan bli förväxlat. Det kostar 1000kr att registrera enskild firma som är det vanligaste när man är ensam företagare. Du har personligt juridiskt ansvar.

Du kan registrerar namn/företag i det län du bor eller i fler län. Då kostar det extra för varje län du vill registrerar ditt företag i.

JAg tror att man kan ha en egen firma utan att behöva bokföra och redovisa upp till 3 år. Krävs att du spar alla kvitton bara. Inte säker på detta då det är andra osm har berättat för mig då jag haft planer på att starta eget. Du får ingen speciell deklaration, det kommer på den du redan får. Det krävs dock att du har en F-skattesedel. Det kan du får mer info hos Skattemyndigheten.

Om du är arbetslös och startar eget, har du inte alltid rätt att få ut A-kassa. Bäst att höra sig för. Jobbar eller pluggar du så borde det inte var nga problem. De räknar med att företaget ska ge dig inkomst. Tror att man kan ha ett "vilande" företag också, alltså ingen aktivitet. Det finns organsiationer som kan hjälpa till med info kring starta eget, Nyföretagarnas riksförbund eller organsiation. Via arbetsförmedlingen kan du säkert få vidare info.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat