Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-04, 20:45   #9
Nima Nima är inte uppkopplad

Hej!

Jag har haft en sådan maskin.Den var faktiskt inte dyrare än en Husqvarna då. Om jag minns rätt kostade min maskien 10.000 Inköpt 1986 och den broderade verkligen! Det var kasetter med olika broderier, ett tiotal på varje kasett, som man satte ner i de där hålen till vänster upptill. Jag hade en kasett med blommor, en med fler sömmar och en med barnmotiv. Det följde med en kasett med monogram som standrad så den kanske din svärmor har någonstans i gömmorna. Det fanns också en kasett med julmotiv men den hade jag inte. Det sas att det skulle komma ut fler kasetter med fler motiv efterhand, men jag såg aldrig till några nya. Man satte på en särskild brodertillsats och förberedde tyget som man gör nuförtiden antar jag. Där upphör likheten skulle jag tro. Man kunde inte redigera någonting. Man satt med foten klistrad mot pedalen hela tiden. Den stannade och pep när man skulle byta tråd och det den broderade är inte i närheten av dagens maskiner. Men kul var det. Mina barn fick många kläder med broderier på när de var små. När det blev större blev det inte av lika ofta att jag använde brodermöjligheten. Jag bytte in maskin för ett par år sedan, efter att ha tröttnat på att den gick sönder varje år. Det som tog livet av den var ett par renässnasdräkter i sidensammet. Maskinen spottade ludd i månader och blev aldrig sig riktigt lik mer. Så efter ett par år med årliga reparationer bytte jag in den. Tyvärr lämnade jag in broderikassetter och allt med den så jag har inget kvar.
Min dåvarande man gjorde en mycket noggran koll av marknaden när jag fick den och det var den enda maskin då som hade denna broderimöjlighet. Det fanns början till den hos fler märken men inte som på denna maskin.
Jag har ingen aning om var man kan hitta kasetter idag. Kolla också att din svärmor har brodertillsatten och fråga efter monogramkasetten. Jag tror inte att det finns någon möjlighet att föra över broderier till en dator. Det finns ju ingen möjlighet att koppla maskinen till en dator.
Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat