Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-04, 17:22   #10
Alice Alice är inte uppkopplad

Hej, nu ska jag försöka hjälpa dig lite och Åsa, du får gärna hoppa in och göra tillägg om jag missar något. Lätt att kanske ta vissa saker för givet när man själv kan, man ska inte glömma att vi alla varit barn i början.

Ja du har förstått rätt att man behöver en programvara som man har i datorn. Vilken programvara du har är oväsentligt för maskinen. Det programvaran bör kunna för att du ska få dina behov tillfredsställda är att dels konvertera olika filformat och dels kunna sätta ihop olika motiv eller t.ex motiv+text. Det här kan du göra i embird. Ibland när man köper t.ex Janome så följer grundprogrammet från janome med. Det heter Janome customizer. Det brukar alltid vara något extraerbjudande på Syfestivalen i Stockholm som är både vår och höst. Motiven du köper måste vara stygnsatta. Dvs du kan inte bara ta en ritad bild och mata in i datorn och tro att den kan sys, den måste stygnsättas först. Då köper du färdiga motiv, antingen på kort hos din handlare (mycket dyrt) eller på internet (bra priser). Handlar du på nätet så får du dom direkt hem i mailen eller via en länk för nedladdning. Enkelt och bekvämt. Sen kan du föra över dom till din maskin och brodera ut dom. Ett kort kostar i butik från 700-1600:- men på nätet kan du köpa dom en och en eller i ett set från kanske 150:- och uppåt. Oftast ligger dom kring 200:-. Det är alltid flera motiv i ett set/kort som du kan kombinera ihop eller brodera var och en för sig.

Maskinen behöver inte fatta programmet, den behöver bara förstå den färdiga filen du skickar till den när du vill sy.

Jag skulle varmt rekommendera en Janome 300 för nybörjare. Det där med att vända ramen är till vid väldigt stora motiv och jag tror inte du kommer att behöva använda det så mycket i början. Inget att oroa sig för alltså, men kan vara lite knepigt. Fördelen med Janome är att det finns kurser och bra kursledare att tillgå. Både för nybörjare och senare när man vill utvecklas och lära sig stygnsättning. Får jag fråga var i landet du bor? Jag kanske känner någon med brodermaskin i närheten som du kan få gå till och titta.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat