Visa ett inlägg
Gammal 2014-03-16, 00:19   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
I första hand är det säljaren man skall vända sig till om det är fel på en vara. Ibland ställer tillverkaren och/eller säljaren garantier utöver det som lagen kräver. Det borde följt med en garantisedel vid köpet där det framgår vad som gäller.

Konsument Europa har följande text gällande Storbritannien:

Citat:
Konsumenträttigheter
Konsumenten har ångerrätt inom viss tid efter köpet om varan inte har används. Därefter ansvarar säljaren för ursprungliga fel i varan under sex års tid. I Skottland är tiden fem år. Under de första sex månaderna efter köpet antas att felet funnits vid leveransen och säljaren måste bevisa motsatsen. Därefter ligger bevisbördan hos konsumenten. Köparen har rätt att få varan reparerad eller utbytt utan extra kostnad. En garanti som tillverkaren lämnar frivillig begränsar inte konsumentens lagstadgade rättigheter.
http://www.konsumenteuropa.se/Amneso...torbritannien/
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat