Ämne: Sy i trikå
Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-02, 13:15   #8
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

Jag skulle gissa att det är 1 cm sömsmån du ska vika in i kortändarna på dragskon. Precis som du konstaterar. Hur kommer annars änderna att se ut, där dragskon dras i?

Som jag förstår la du remsan på insidan av byxbenet. Jag syr alltid stickningar, det som kommer att synas från utsidan, så att det är övertråden som gör den. Vet inte varför jag gör det, men jag tycker att det blir finare söm.

För att veta exakt var jag ska sy på utsidan för att träffa rätt på baksidan är det viktigt att nåla. Använd dig av mätbrickan/linjalen som sitter intill pressarfoten. Det är bra stödlinjer att följa med en kant på plagget. Mät ut innan du börjar sy om det ska vara ex. 3 eller 3,5 cm från kanten som sömmen ska gå för att träffa rätt på baksidan. Är det längre upp på benet än att det finns ngn markering på symaskinsarmen, sätt en bit maskeringstejp som tillfällig markering.

En god sömmerska kan fuska så det ser bra ut :-) Det finns inga rätt och fel, bara bättre och sämre sätta att lösa ett problem på.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat