Mönstret är ur Ingelise nr 1 2004, och jag gissar att de räknar med att deras läsare har lite sömnadsvana. (Det har jag iofs också - LITE.

)
"Vik in 1 cm sömsmån i båda sidorna på dragskon och sy fast den vid sylinjerna (markering på byxbenet). Klipp två 20cm långa bitar av resårbandet och trä i..osv"
Funderade ett tag på om de menade att jag skulle vika in 1 cm sömsmån på dragskons kortändar och inte längs med hela längden som jag gjort nu. Men eftersom resåret är 5 mm brett och tygbiten till dragskon är 4,5 cm bred så skulle det ju ha inneburit att kanalen blivit allt för bred.
Nu har jag iaf sytt fast dragskona med försträkt raksöm. Den verkade elastisk nog!
Som vanligt blev det bara halvsnygg söm trots att jag testat flitigt på vikta provlappar innan. Provade div trådspänningar, men på baksidan blev sömmen aldrig riktigt, riktigt prydlig. På byxben nr två sydde jag därför från framsidan istället och det blev ju bättre!
Fusklösning. Eller gör ni så ibland? Det är ju jättesvårt att veta om man syr på precis rätt ställe när man inte ser det man ska sy fast.
Nu ska jag iväg ett tag, men ikväll ska jag nog stifta bekantskap med tvillingnålen, Cecila!
// Linda