Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-01, 11:14   #4
Bangkok_Hilton Bangkok_Hilton är inte uppkopplad

Hej!
Vilka otroligt bra tips jag fick. Youtube har jag varit inne på och tittat igår kväll, men jag är hörselskadad och kan bara höra svenska (inte ens skånska) och om det talas rent och långsamt men man ser mycket ändå och det där att matningen skulle vara borta såg jag igår.

Jag förstår nu att när man syr ihop fram- o baksida (på olika sätt) kallas quiltning, vilket jag trodde betydde ihopsyning av själva lapparna... he he...

Vad jag inte riktigt förstår är hur man ska kunna göra ett snyggt quiltmönster på ett mindre block och SEN sy ihop täcket??? Quiltning görs ju när alla "rutor" är ihopsydda och vadd o baksida redan sitter ihop...eller? Måste ut o Googla ännu mer...

Jag har sytt ett lapptäcke i siden för 6 år sen (mitt enda o första), men aldrig gjort dessa "quiltmönster". Och siden syr jag aldrig mer ett lapptäcke i... (jag importerade siden just då o hade massor med tyg över)... (se bild av mitt täcke)

Sen har jag inte ritat mönstret ännu, utan har bara vaga idéer om hur jag vill ha det, men ett quiltmönster i sidorna vet jag att jag vill ha...

Tack för alla underbara tips!

Mvh
Nettan
Bifogade bilder

Bangkok_Hilton är inte uppkopplad   Svara med citat