Du kan ha vanlig symaskinstråd på plastspole, du kan använda rullar med pappersrör i mitten och koner. Du kan sy med metalltråd tjockare tråd övre och under griparen.
Jag rekommenderar att du köper konor i dom färgerna du kommer att använda mycket och 1000 meterrullar i dom du inte använder så mycket. 1000 meter rullarna räcket ganska länge. Köp en rulle tråd av varje färg till din vanliga symaskin också. Vissa sömmar syr man på overlocken och andra på symaskinen. Ha båda maskinerna framme och nära varandra så at det är lätt att byta mellan maskinerna.
Jag brukar sy sömmar jag inte är helt säker på först med den vanliga symaskinen med långa stygn innan jag syr sömmen på overlock. Detta gör jag för att det är mycket lättare att sprätta vanlig söm än overlock och för att inte riskera att man klipper bort tyg man skulle behöva.
Sömmarna blir finare om man låter overlocken klippa bort en bit av sömnsmånen.
Passa på att köpa en extra uppsättning knivar, dom är bra att ha om du skulle skada eller knivarna blir slöa. Detta händer nästan alltid när man år mitt uppe i ett projekt. Dom slöa knivarna lämnar du till ett sliperi och du får tillbaka dom och dom brukar vara i nyskick eller bättre.
Tråd köper till bra pris du hos Bibbis texil.
Lycka till med din nya kompis. Förstår att du går i väntans tider.
|