Ämne: Sy i trikå
Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-02, 08:53   #5
froken1 froken1 är inte uppkopplad

Hej på er!

Tack så hemskt mycket för att ni försöker hjälpa mig! Vad glad jag blir!

Nu inser jag att jag var lite otydlig i mitt inlägg. Helena, du har rätt i att jag inte har någon overlockmaskin. Det jag menade när jag pratade om "overlock" var helt enkelt sömmen på min vanliga symaskin.

Cecilia - mönstret jag har är avsett för plagg i typ tunnare joggingtyg, och det är ju i och för sig inte jätteelastiskt, men jag tror problemet mest ligger i att beskrivningen är lite knapphändig för en nybörjare som jag.

Tyget jag använder är inte heller det mest elastiska trikån så jag tror att förstärkt raksöm skulle kunna funka till att sy på kanalerna.

Att göra dragskon av vävt tyg var ju också en smart idé. Just nu har jag klippt den av trikåtyget, men på andra ledden så det är en aning mindre töjbart..

Tvillingnål inhandlade jag också igår så det kan jag iofs också testa. Men det känns lite läskigt avancerat av nån anledning... Är lite osäker på hur jag trär trådarna då. (Lyckades ju lagom trä maskinen på vanligt vis igår eftersom den ju inte såg ut precis som min gamla invanda. )

Men nu har jag ju fått en massa bra tips att testa. Så här ska bli experimenterande av!

Tack!!

// Linda
froken1 är inte uppkopplad   Svara med citat