Ämne: Sy i trikå
Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-02, 06:04   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vet ju som sagt inte vilken overlockmaskin du har men jag antar att du har en utan täcksöm. Sedan undrar jag om mönstret du använder är gjort med tanke på att använda elastiskt tyg? Det låter inte så även om det inte behöver hindra en från att göra byxtan i trikå. Man kan ju dock bli tvungen att ändra på en del detaljer för att få det som man vill.

En sådan detalj kan vara att du ska strunta i att vika in sömsmånerna på remsan och sy fast den med en bredare söm istället. (helt platt uppepå om du förstår hur jag menar)

Du ska inte använda raksöm för den kan lätt spricka eftersom det är ett elastiskt tyg du syr i och raksömen är stum. Detta gäller om både tyget och remsan är elastiska. Om du syr på en oelastisk remsa så kan du ju använda raksöm.

De alternativ du har är dels att använda tvillingnål. Kan funka fint men det kan också bli som en bula mellan nålsömmarna. Om du ska sy med tvillingnål skulle jag vika in sömsmånerna och sedan sy med en nål utan för remsan och den andra på remsan. Hur som helst är tvillingnål ett bra alternativ till en täcksöm, så en investering i en tvillingnål kan kanske vara en bra idé ändå.

Sedan kan du dels använda alla sömmar på din maskin som ger någon form av elastisksöm, vilket vad jag kan se finns flera stycken av. Med detta alterna tiv så viker du inte in sömsmånen. Sy istället fast remsan direkt på. Ta en provbit och testa vilken söm som ser bäst ut. Själv skulle jag använda våffelsömen (ser ut som en massa små rutor).

Du skulle kunna prova förstärkt raksöm också. Den är faktiskt lite elastisk men den kan också bli för stum. Om den funkar så är den nog det bästa alternativet. Välj i så fall lite längre stygnlängd (minst 3 mm). (Den använder du precis som en vanlig raksöm)

Måste också påpeka att man oftast inte behöver kasta kanterna på ett trikåtyg. Det är sällan de repar upp sig. Numera har du ju en overlock så då försvinner den delen ändå av sig självt.

Hoppas detta inte blev för rörigt utan var till någon hjälp.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat