Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-01, 19:13   #3
pelstud pelstud är inte uppkopplad

Jag minns inte hur det är vid Borås men på tillskärarakademin måste man ha haft 250 tim mönsterkonstruktion och 1200 tim sömnad tror jag. I alla fall på deras 1 åriga utbildningar, dom har grundutbildningar också men det kostar ju en del... Åtminstånde lite över 50 000 tror jag. Borås ska man nog ha kunskaper i sömnad och mönsterkonstruktion också, plus att man ska kunna väva har jag för mig. Börja med att gå lite kurser först, det är nog bäst, då har du större chans att komma in på något annat senare. På tillskärarakademins hemsida stod det att man kunde få ca.25 000kr i studielån per termin hos dom men det är endast på de ettåriga utbildnigarna eftersom de är yrkesförberedande. Sen får man försöka skrapa ihop 25 000kr till varje termin...=) lite svårt men jag tror att jag ska försöka när jag har gått ut gymnasiet, min utbildning täcker tillskärarakademins krav så jag kan söka på en gång, sen är det bara att man måste komma in också... Efter tillskärarakademin är man ju i alla fall färdig skräddare med gesällbrev, om man tar det alltså.
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat